انجام تست های هوش و استعداد

تست‌ های هوش توانایی عقلانی عمومی کودکان را ارزیابی می‌کنند و می‌توانند نمای خوبی از توانایی‌های شناختی کودک ارائه دهند، اما پیش‌بینی دقیقی از پتانسیل تحصیلی کودک نیستند . هوش باید به روش‌های مختلف اندازه‌گیری شود، زیرا حوزه‌های مختلف توانایی‌های کودک با سرعت‌های متفاوتی در نوسان است و رشد می‌کند

تست‌های IQ مختلفی برای کودکان وجود دارد که می‌تواند زمینه‌های مختلف توانایی‌های شناختی کودکان را ارزیابی کند مانند:

استدلال کلامی
استدلال فضایی
حافظه کاری
سرعت پردازش

 و همچنین نشانگر خوبی از استعداد کودک هستند .

 توجه داشته باشید نمرات آزمون هوش با توانایی‌های مورد انتظار برای همان گروه سنی کودک مقایسه می‌شود. مسئله مهم تست IQ برای استعداد در کودکان در سنین پایین این است که هوش خطی نیست و ظرفیت شناختی می تواند و با یادگیری، رشد و رشد کودک تغییر کند.

مطالب مرتبط : بازی درمانی کودک

تست های هوش

آیا باید ضریب هوشی فرزندتان را آزمایش کنید؟

همانطور که گفته شد، تست هوش برای کودکان زمانی استفاده می شود که کودک نشانه هایی از هوش بالا یا پایین غیرمعمول را نشان دهد.
نشانه های هوش بالا در کودکان خردسال عبارتند از:
ادگیری سریع
ایره لغات گسترده در سنین پایین
نجکاوی شدید
توانایی تمرکز برای مدت طولانی
مهارت های استثنایی استدلال

علائم کم هوشی در کودکان عبارتند از:

کند بودن یا تاخیر در شروع صحبت
حافظه ضعیف
مشکل در برقراری ارتباط
نجام کارهای ساده مانند لباس پوشیدن یا غذا خوردن بدون کمک، برای او چالش برانگیز است

نکته قابل توجه برای والدین این است که اعتقاد به ثابت بودن هوش می تواند به طور قابل توجهی بر رفتار کودک تأثیر بگذارد. کودکی که معتقد است استعداد دارد و هوش او ثابت است این باور برایش به وجود می آید که محدودیتی برای آنچه می تواند بیاموزد وجود دارد، بنابراین ازاین که هودش را به چالش بکشد بیزار می شود.

در نهایت، آزمون هوش کودک می‌تواند معیار خوبی برای ارزیابی توانایی‌ها باشد، اما نمی‌تواند تصویر کاملی از پتانسیل یادگیری کودک و نقاط قوت و ضعف فردی او را نشان دهد.حتی اولین تست‌های هوش با این درک ایجاد شدند که هوش را نمی‌توان با یک مقیاس ارزیابی کرد.

مهم است که چه دیدگاهی نسبت به نمره IQ کودک داشته باشیم و آن را در چارچوب ارزیابی کیفی مداوم نیازهای آن کودک ببینیم. بنابراین، تست‌های هوش برای کودکان باید با احتیاط و با در نظر گرفتن بهترین منافع کودک انجام شود و این کار باید تحت نظر کارشناس ماهر انجام گیرد. ما در مرکز خدمات روان شناسی و مشاوره ی همرازان همراه با تیم حرفه ای خود اماده ی ارائه انواع تست ها هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان به شما عزیزان هستیم.

بهترین سن برای تست هوش کودک چه سنی است؟
زمانی که کودک برای اولین بار شروع به صحبت کرد می توان تست هوش برای کودکان را انجام داد. با این حال، نشان داده شده است که نمرات IQ با رشد و تکامل کودک در نوسان است.
تست‌های IQ برای کودکان بر اساس سن ارائه می‌شود، برخی از آنها تست‌هایی را برای کودکان پنج ساله توصیه می‌کنند و برخی دیگر پیشنهاد می‌کنند که بهتر است تا ده الی دوازده سالگی صبر کنید .

انواع تست هوش برای کودکان

تست های هوش متعددی برای کودکان وجود دارد. در اینجا برخی از محبوب‌ترین آنها آورده شده است:
مقیاس هوش وکسلر برای کودکان – ویرایش پنجم
مقیاس هوش وکسلر برای کودکان رایج ترین تست هوش برای کودکان است.
توسط روانشناسان بالینی و روانشناسان آموزشی برای شناسایی تاخیر شناختی، ارزیابی اوتیسم و ​​تعیین سطح هوش کلی در کودکان استفاده می شود.
این تست شامل دو گروه خرده آزمون است که یکی پس از دیگری اجرا می شود که در هر گروه شش تست وجود دارد. سوالات بسته به سن کودک مورد آزمایش کمی متفاوت است.

در خرده ‌آزمون‌های گروه هوش کلامی ، سؤالات شفاهی، عددی و استدلال منطقی به کودکان داده می‌شود. در گروه هوش عملکردی ، پازل‌های مختلفی به کودک داده می‌شود که شامل تصاویر می‌شود، که ظرفیت‌هایی مانند هماهنگی چشم و دست و استنتاج علت و معلول را اندازه‌گیری می‌کند.
مقیاس هوش وکسلر برای کودکان دقیق ترین آزمون است وبرای کودکان 6 تا 16 ساله مناسب است. برای کودکان کوچکتر، مقیاس هوشی پیش دبستانی و ابتدایی وکسلر برای ارزیابی مسائل مشابه استفاده می شود.

مطالب مرتبط : کلینیک روانشناسی