سکس تراپی و درمان اختلالات جنسی

سکس تراپی و درمان اختلالات جنسی تخصصی است که از مجموعه ای از مداخلات مختلف پزشکی، شناختی، عاطفی و رفتاری تشکیل شده است.

هدف از سکس درمانی عبور از چالش های فیزیکی و عاطفی برای داشتن یک رابطه جنسی رضایت بخش است. اهمیت تمایلات جنسی بین افراد متفاوت و در زندگی افراد در نوسان است بنابراین بسیار مهم است که نیازهای بیمار درک شود.

افراد می توانند این نوع درمان را به تنهایی دنبال کنند و حتی می توانند مجرد باشند . برای بسیاری از افراد ممکن است صحبت کردن در مورد رابطه جنسی دشوار باشد بنابراین صحبت کردن با یک متخصص که دارای تخصص است و هیچ قضاوتی ندارد،  بسیار اهمیت دارد. سکس درمانی اغلب می تواند به زوج ها یا افراد کمک کند تا اعتماد به نفس بیشتری کسب کنند ، سلامت جنسی را بهبود بخشند و ارتباط موثرتری برقرار کنند. جلسات مشاوره سکس درمانی آموزنده و کلامی است و تمام تمرینات که شامل تماس بدنی است خارج از جلسه انجام می شود.

سکس تراپی و درمان اختلالات جنسی

چه زمانی سکس درمانی توصیه می شود؟ 
دلایل متعددی وجود دارد که یک فرد ممکن است مشاوره جنسی را انتخاب کند، اما اغلب برای افرادی که کیفیت زندگی آنها تحت تأثیر عملکرد یا میل جنسی آنها قرار دارد ویا برای هر کسی که در صمیمیت جنسی در یک رابطه مشکل دارد، توصیه می شود
از سکس درمانی می توان برای رفع موارد زیر استفاده کرد:
فقدان میل جنسی
صمیمیت بعد از خیانت
نابرابری زن و شوهر در میل جنسی
صمیمیت بعد از بچه دار شدن
مقاربت دردناک
پارافیلیا یا تمایلی که باعث ناراحتی فرد می شود
اعتیاد جنسی و/یا رفتار اجباری
مشکلات در رسیدن به ارگاسم.
سکس درمانی به این مسائل محدود نمی شود، اما اینها برخی از رایج ترین دلایلی است که یک فرد یا زوج ممکن است برای جستجوی یک درمانگر جنسی واجد شرایط انتخاب کنند اما در مواردی با اختلال های جنسی رو به رو هستیم.

مطالب مرتبط : روانسنجی ،  کلینیک روانشناسی

سکس تراپی و درمان اختلالات جنسی

این اختلالات ممکن است شامل موارد زیر باشد:
اختلال در نعوظ
میل جنسی کم
کمبود علاقه
انزال زودرس
اعتماد به نفس پایین
عدم پاسخ به محرک های جنسی
ناتوانی در رسیدن به ارگاسم
میل جنسی بیش از حد
ناتوانی در کنترل رفتار جنسی
افکار جنسی ناراحت کننده
فتیش های جنسی ناخواسته

سکس درمانی چگونه می تواند کمک کند؟
مشاوره جنسی کافی و جامع حتی پس از گذشت مدت کوتاهی می تواند تاثیر مثبتی بر سلامت روانی و جنسی فرد یا زوج در حال درمان داشته باشد. با این حال، اثربخشی درمان در نهایت به تمایل فرد در درمان برای پذیرش مفاهیم ارائه شده در طول یک جلسه بستگی دارد.