تکه هایی از یک کل منسجم

شاید زندگی پیدا کردن بخش هایی از خودمان در تکه تکه هایی از یک کل منسجم باشد. پیدا کردنی که به اندازه ی یک عمر طول می کشد……

کتاب تکه هایی از یک کل منسجم نوشته پونه مقیمی با تلفیق روانشناسی و ادبیات توانسته است موضوعات مهمی مانند زندگی، رابطه، احساسات و ویژگی‌های انسانی را مطرح کند. علاوه بر آن، نثر روان و بدون تکلف این کتاب خواننده را به مطالعه آن تشویق می‌نماید و موجب می‌گردد ارتباطی صمیمی و همدلانه ای بین نویسنده و خواننده برقرار گردد. استقبال کم‌نظیر جامعه از این کتاب تاییدی است بر این ادعا و می‌توان  به تفاوت چشمگیر این کتاب با سایر آثار این حوزه اشاره کرد. از ویژگی‌های این کتاب در برداشتن طیف وسیعی از موضوعات روانشناختی روابط است که می‌توان مانند یک کتاب مرجع (بدون رعایت ترتیب مطالعه بر اساس فهرست) بر حسب نیاز خواننده، به آن رجوع کرد و بهره لازم را برد.

کتاب تکه هایی از یک کل منسجم ، با لحنی صمیمانه به ما کمک می‌کند شناخت بهتری نسبا به خود داشته باشیم و بتوانیم با تامل بر نواقصی که از خصیصه‌های ذاتی ما انسان‌هاست، به پذیرش برسیم و با تعدیل توقعات و انتظارات خود و درک دیگران، با آنان سازگاری بهتری پیدا کنیم؛ خواه این افراد همکار ما باشند یا شریک زندگی و یا دوست و بستگان خونی ما.

هرچند مطالعه کتاب به صورت موضوعی و بر حسب نیاز خواننده خالی از اشکال است، اما در صورت رعایت ترتیب فهرست کتاب در حین مطالعه می‌توان به یک نگرش قابل قبول از رابطه دست پیدا کرد. به صورت خلاصه ما در فصل‌های ابتدایی کتاب با مفهوم زندگی و شناخت خودمان و احساساتمان درگیر می‌شویم. در فصل‌های میانی کتاب نحوه ایجاد صمیمیت در رابطه و اتفاقاتی که می‌تواند در یک رابطه بیفتد، پرداخته می‌شود در فصول پایانی کتاب به بررسی دو عنصر زمان و تنهایی از منظر یک رابطه، پرداخته شده است.

با توجه به اهمیت بالای ایجاد روابط سالم انسانی و جامع بودن این کتاب، ما در گروه کتابخوانی مرکز مشاوره همرازان سه جلسه در نیمه نخست سال  ۱۴۰۲ را به تحلیل و بررسی این کتاب اختصاص دادیم و خواندن آن را به تمامی افرادی که دغدغه رشد خود در بستر روابط را دارند توصیه می‌کنیم.

هوشمند اسماعیل‌زاده- کتابخوانی مرکز مشاوره‌ همرازان

پونه مقیمی

روانشناسی-ادبیات

چاپ دویست و نهم