کتابخانه نیمه شب

کتابخانه نیمه شب

بارها و‌ بارها در طول زندگی با خودم فکر میکنم که ای کاش در فلان موقعیت تصمیم دیگری می گرفتم و بهتر عمل میکردم، شاید میتوانستم سرنوشتم‌ را تغییر دهم. شاید مسیر جدید باعث میشد با آدم های متفاوت ارتباط برقرار کنم، موقعیت های کاری بهتری داشته باشم، دوستان بهتری پیدا کنم و کارهای متفاوتی را تجربه می‌کردم. گاهی فکر میکنم که ای کاش می توانستم به گذشته سفر کنم و با توجه به عواقب کارهایم، این بار انتخاب های بهتری داشته باشم و زندگی خودم را از نو بسازم. حسرت کارهای انجام نشده همیشه با من همراه بود تا این که با کتاب زیبای «کتابخانه نیمه شب» آشنا شدم.
«کتابخانه نیمه شب» نوشته ی مت هیگ، داستان زندگی دختری به نام «نورا سید» را روایت می‌کند. دختری که بر اساس اتفاقی بین زندگی و‌ مرگ، وارد کتابخانه ای می‌شود. در آن کتابخانه چیزی نیست جز «حسرت های زندگی نورا» و نورا این فرصت را دارد که حسرت هایش را زندگی کند.
حقیقت این است که همه ی ما در وجودمان چنین کتابخانه ای داریم. هزاران زندگی وجود دارد که میخواستیم تجربه کنیم اما فرصت نکردیم. شبها موقع خواب به رویاها و اهدافمان فکر کردیم و اجازه دادیم در همان مرحله ی «رویا» باقی بمانند و صبح روز بعد حسرتش را خوردیم.
خواندن این کتاب باعث شد من به این باور برسم که زندگی جدید من دقیقا در جایی پس از نا امیدی آغاز می‌شود. جایی که از نقطه ی امن زندگی بیرون میایم و تصمیم میگیرم خطر کنم و‌برای زندگی خودم تلاشگر باشم نه نظاره گر.
خواندن این کتاب به من کمک کرد که به این باور برسم که حسرتی در زندگی وجود ندارد و‌تمام اتفاق های خوب و بد از من، این «منی» که هستم را ساخته است و هیچ چیز در زندگی من اتفاقی نبوده است. تمام آدم ها، تمام شکست ها و‌تمام موفقیت ها، باید اتفاق می‌افتاد و برآیند تمام این موارد زندکی من را تشکیل داده است.
فکر‌کردن به زندگی ای که میتوانستیم داشته باشیم ولی تجربه اش نکردیم میتواند ما را تا مرز نابودی پیش ببرد اما یک جا در کتاب بهمون میگه که فرص کنید زندگی شما مثل یک‌درخت انجیراست. تمام درخت پر شده از انجیر های زرد، خوشمزه و آبدار. چقدر میتوانی از انجیر ها مزه کنی؟ بدون شک تمام انجیر ها سهم تو نخواهد شد و مقداری از آنها روی درخت باقی می‌ماند و فاسد می شود. ما نمیتوانیم حسرت بخوریم برای انجیر های خراب و‌فاسد. ما باید از انجیر هایی که مزه کردیم نهایت لذت را ببریم.
سحر پاکدامن ساوجی- کتابخوانی مرکز مشاوره همرازان

معرفی کتاب:
کتابخانه نیمه شب
مت هیگ
رمان- داستان خارجی
حضور در لیست پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک تایمز
برنده جایزه گودریدز به انتخاب مخاطبان سال 2020